En sertifisering kan gi bedriften din store fordeler. Her er tipsene for hvordan du aktivt kan bruke sertifiseringen til å tiltrekke nye kunder, talenter og ikke minst begeistre medarbeiderne.
Med en sertifiseringen har du bevist at bedriften er en fremragende arbeidsplass. Du har lykkes i å utvikle en god organisasjonskultur og en ledelse basert på gjensidig tillit. Nå er det på tide å høste godene av resultatet og utnytte sertifiseringen til det fulle.
Som sertifisert kan du benytte Great Place to Work Sertifisert-logo fritt i bedriftens kommunikasjon. Dette kan være et sterk virkemiddel å bruke både internt og eksternt.
Her er tipsene for hvordan du kan kommunisere utmerkelsen:
Gjør medarbeiderne dine oppmerksomme på at de jobber i en sertifisert bedrift
Bedrifter med tillitsbasert kultur og ledelse fostrer høyere produktivitet og har samtidig lavere turnover eller “gjennomtrekk” av ansatte.
En sertifisert bedrift har lykkes med å oppnå et godt lederskap og en god organisasjonskultur som er basert på tillit. Denne bragden må du ikke nøle med å dele med de ansatte.
Du kan for eksempel dele det glade budskap i en e-post:
Gratulerer! Takk for dine tilbakemeldinger, vi er nå en Great Place to Work-sertifisert bedrift. Denne utmerkelsen er et synlig bevis på at vi er en fremragende arbeidsplass! Les gjerne hva dine kolleger mener om arbeidsplassen i den fullstendige Great Place to Work-rapporten.
Bruk også sosiale medier til å spe nyheten, og gjør det enkelt for dine medarbeidere å gjøre det samme. Jo mer blest bedrifter skaper, desto lengre ut når budskapet.
Da McDonald’s ble sertifisert og kom på tredjeplass i kåringen over Norges beste arbeidsplasser, la de ut denne oppdateringen på Facebook.
Også Vitari AS var raskt ute på sosiale medier da de mottok pokal for deres plassering i Europa.

Bruk sertifiseringen når du søker nye talenter
Sertifiseringen er spesielt gunstig å benytte seg av når du søker etter nye talenter og kan gjøre at bedriften utpeker seg. Inkluder derfor logoen i stillingsutlysningen og bruk den aktivt på alle de plattformer hvor dine fremtidige medarbeidere kan befinne seg.
Selvaag Bolig kommuniserte for eksempel deres bragd i søket etter ny produktsjef på denne måten.
Synliggjør bragden for kundene dine
Fornøyde medarbeidere som trives i jobben er en god forutsetning for å yte utmerket kundeservice. En sertifisering gjør derfor bedriften mer attraktiv for kunder, og glem derfor ikke å synliggjøre utmerkelsen utad.
Da EiendomsMegler 1 Midt-Norge ble sertifisert ble dette delt på både hjemmesiden og i sosiale medier for kunder å se.

Sertifiseringen bør også kommuniseres i salgs- og anbudsrunder, og kan for eksempel brukes til å supplere annen dokumentasjon som HMS, miljøfyrtårn og lignende.